Lumea peste 50 de ani Home Inteligenta artificiala in domeniul artei Inteligenta artificiala in domeniul sanatatii

Lumea peste 50 de ani

1. Ce este inteligenta artificiala ?

2. Scurt istoric

3. Elemente de baza

4. Aplicatii
5. Concluzii

1. In informatica, inteligenta artificiala (IA) este inteligenta expusa de masini, spre deosebire de inteligenta naturala, expusa de oameni si de unele animale. Informatica defineste cercetarea IA ca sudiu al "agentilor inteligenti ": orice dispozitiv care isi percepe mediul si efectueaza actiuni care maximizeaza sansa de a-si atinge cu succes obiectivele. Intrucat masinile devin din ce in ce mai capabile, sarcinile considerate a necesita "inteligenta" sunt deseori eliminate din definitia IA, un fenomen cunoscut sub numele de efectul IA. O observatie in teorema lui Tesler spune ca "IA este ceea ce nu a fost inca facuta". De exemplu, recunoasterea optica a caracterelor este adesea exclusa din domeniul AI, dupa ce a devenit o tehnologie de rutina.

2. Domeniul cercetarii IA s-a nascut la un workshop la Colegiul Dartmouth in 1956. Participantii Allen Newell , Herbert Simon , John McCarthy (MIT), Marvin Minsky (MIT) si Arthur Samuel (IBM) au devenit fondatorii si liderii cercetarii IA. Ei si studentii lor au produs programe pe care presa le-a descris ca fiind "uimitoare": calculatoarele invatau strategii de dame (si pana in 1959 ajunsesera sa joace mai bine decat media jucatorilor umani),sa rezolve probleme de algebra, sa demonstreze teoreme logice (Logic Theorist, prima rulare c. 1956) si sa vorbeasca in engleza.

3. IA graviteaza adesea in jurul utilizarii algoritmilor. Un algoritm este un set de instructiuni neechivoce pe care un calculator ecanic le poate executa. Un algoritm complex este adesea construit pe baza altor algoritmi mai simpli. Un exemplu simplu al unui algoritm este urmatoarea reteta (optima pentru primul jucator) la jocul de X si 0:

  • Daca cineva "ameninta" (adica are doua pe rand), ocupa patratul ramas. In caz contrar,
  • daca o miscare "ramifica" pentru a crea doua amenintari simultan, joaca aceasta miscare. In caz contrar,
  • ocupa patratul central daca acesta este liber. In caz contrar,
  • daca adversarul a jucat intr-un colt, ocupa coltul opus. In caz contrar,
  • ocupa un colt gol daca exista unul. In caz contrar,
  • ocupa orice patrat gol.

Multi algoritmi IA sunt capabili sa invete din date; se pot imbunatati prin invatarea unor noi euristici (strategii sau "reguli generale", care au functionat bine in trecut) sau pot scrie alti algoritmi. Unii dintre "invataceii" descrisi mai jos, intre care retelele bayesiene, arborii de decizie si cel mai apropiat vecin, ar putea teoretic (daca dispun de date, timp si memorie infinite) sa invete sa aproximeze orice functie, inclusiv combinatia de functii matematice care ar descrie cel mai bine lumea.

Cercetatorii Nvidia utilizeaza inteligenta artificiala pentru a imbunatati grafica jocurilor

4. La Conferinta de Prelucrare a Informatiilor Neurale din Montreal, Canada, cercetatorii de la Nvidia au demonstrat ca ar putea folosi puterea inteligentei artificiale pentru a construi scene sintetice, dar realiste, cu detalii si texturi. Cercetatorii sustin ca proiectul se afla inca in stadiu incipient si este neclar cand si daca tehnologia va fi pusa la dispozitia consumatorilor, dar exista potential in industria jocurilor pentru randarea bazata pe inteligenta artificiala. “Acest proiect se refera la un nou mod de construi scene grafice folosind retele neurale”, a declarat Bryan Catanzaro, vicepresedinte al Applied Deep Learning in cadrul Nvidia, intr-o conferinta. Cercetatorii au incercat sa afle cum pot aplica inteligenta artificiala pentru a imbunatatii grafica PC-urilor, iar solutia este aceea de a “invata” computerele folosind clipurile video din lumea reala. “Am construit un sistem care poate prelua schite video de calitate inalta si le poate transforma in scene grafice”, a spus Catanzaro. “Modelul intelege informatii complexe despre obiectelor din lumea reala si apoi elaboreaza pentru acestea texturi si lumini. Scopul este acela de a putea sa sintetizam scene grafice complexe. ”Aceasta tehnologie este derivata din cercetarile existente, cum ar fi cea de la Universitatea din California, Berkeley, potrivit Nvidia. Compania a prezentat in trecut si alte tehnici de randare bazate inteligenta artificiala, inclusiv una care ar putea elimina “zgomotul” dintr-o imagine. Cercetatorii au reusit sa obtina randarea in timp real pe un procesor grafic Tensor Core, dar pentru conferinta Nvidia a prezentat tehnologia pe placa Titan V. “Desi puteti face acest lucru pe orice procesor, aspectul in timp real necesita un tranzit mare al inteligentei artificiale” a afirmat Catanzaro, explicand importanta procesorului grafic Tensor Core. Piata jocurilor ar putea beneficia in mare masura de rezultatele acestei cercetari. Dezvoltatorii, de exemplu, ar putea remasteriza jocurile vechi prin adaugarea detaliilor HD, sau ar putea adauga noi nivele la jocurile existente cu foarte putin efort. Un exemplu de baza al utilitatii acestei tehnologii este urmatorul. Utilizatorii pot face un video cu ei insisi, il pot incarca intr-un joc, iar inteligenta artificiala va fi capabila sa creeze un avatar personalizat. Nvidia a publicat codul obtinut in urma cercetarilor, dar Catanzaro avertizeaza ca munca din acest domeniu este mai potrivita pentru oamenii de stiinta decat pentru dezvoltatorii de jocuri. Intr-un demo separat, Nvidia a aratat ca ar putea analiza miscarile de dans – cum ar fi cele din videoclipul popular Gangnam Style – si ar putea transfera acele miscari unei alte persoane utilizand aceleasi tehnici de randare. “Noi analizam o persoana si aceasta devine schita noastra”, a spus Catanzaro. “Si masina face ca persoana vizata sa urmeze aceasta schita”. Nvidia avertizeaza ca tehnologia este inca in stadiu incipient, dar poate fi folosita sa actualizati grafica dintr-un joc existent. Imediat se vor lansa si jocurile VR cu anumite firme cum ar fi EA Sports,Rockstar Games si altele.Toata lumea asteapta acestea.

Pentru mai multe informatii despre inteligenta artificala.

Intrati aici!

5. Jocurile devin din ce in ce mai realiste datorita AI si cu ajutorul VR care te face sa crezi ca esti acolo. Tehnologia AI se dezvolta pe mai multe planuri nu doar in jocuri video. Toata lumea asteapta FIFA 70, pentru cei pasionati de fotbal sau alte jocuri spectaculoase la momentul actual.